CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part II!

CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part II!

CF-Moto C Force 850 – Marko Leminen – Toinen Blogi

Retkeily mönkijällä

Morjesta kaikille mönkkäristeille ja sellaiseksi haluaville! Tätä kirjoittaessa lehdet ovat puissa kellastuneet ja syksy on jo pitkällä! Ja sehän tarkoittaa vuoden parasta retkeilysesonkia. Olen aina ollut sitä mieltä, että luonnossa liikkuminen on parasta liikkumista, mönkijällä se vaan muuttuu hauskemmaksi. Kävimme veljen kanssa viikonloppuna katsastamassa maakunnan reittejä, metsäpolkuja ja hiekkateitä. Reitti kulki osapuilleen ylämylly-pärnävaara-onttola-jaamankangas-kontiolahti akselilla ja ajokilometrejä tuli mittariin toista sataa.

Itse reissun lisäksi oli myös opettavaista kokeilla retkivälineiden pakkaamista ja lähinnä sitä, kuinka ei kannata tavaroita sitoa mönkijään, mikäli meinaa ajaa kovaa. Jos jotain hyödyllistäkin, niin melontaharrastuksesta oppineena kaikki tavarat oli pakattu kuivasäkkeihin ja siltä osin säilyttiin kuivana. Muuten toki lajin luonteeseen kuuluu se, että jos illalla on mies kuivana niin ajoreitit ei silloin ole olleet tarpeeksi hauskat! ja Kuten kuvista näkee, käytiin oikeaoppisesti ajamassa myös höytiäisen rannalla ja siinä vaiheessa, kun huomaat että aallot lyövät ohjaustankoon, olet suurin piirtein tarpeeksi syvällä.

Tekniikkaa ja lisävarusteita

CF moton mittari alkaa näyttää 20 tunnin rajapyykkiä mikä tarkoittaa myös ensihuollon ajankohtaisuutta. Seuraavassa artikkelissa kerron mitä kaikkea ensihuolto pitää sisällään ja miksi se kannattaa suorittaa valtuutetussa liikkeessä.

Kuten aiemmin kerroinkin, on ollut tarkoituksena varustella mönkijää omaa harrastusta silmällä pitäen ja tässä onkin vauhtiin jo päästy. Ohjaustanko koki muutoksia 2” korotuspaloilla, jolloin sain korjattua ajoasentoa vähän ergonomisemmaksi, 195cm pitkä, kun olen. Lisäksi ohjaustangolle tuli QuadLockin puhelinteline sekä lisävalojen katkaisinpaneeli. Samasta paneelista saa hallittua erikseen edessä ja takana olevia työvaloja sekä keulalla olevaa ledipitkää. Tuo valo on sellainen asia, että kun ajaa läpi vuoden niin sitä ei oikein voi olla liikaa. Näiden jo asennettujen valojen lisäksi hankintalistalla on nyt myös erillinen akulla toimiva kypärävalo.

Rengaspuolella asennettuna on jo 2” spacerit joka kulmassa ja uusi rengastus tulee ajankohtaiseksi lumien aikaan. Nyt kun mittarissa on 750km, on alkuperäiset renkaat osoittaneet toimivuutensa kaikkialla muualla paitsi syvässä suossa, jossa sielläkin taistelee mallikkaasti. Suorituskykyä rengaspuolelle tulen kuitenkin hakemaan 27” – 30” tuumaisista, karkeammalla kuviolla olevista renkaista. Näitä tulen testaamaan lisää tässä syksyn aikana.

Keulalle hankin myös CF Moton alkuperäiset 5l bensakanisterit helpottamaan pitempien reissujen tankkausshowta. Lisäksi muutama Hardcase edessä ja takana tuo kaivattua säilytystilaa mm. työkaluille. En oikein ole tykästynyt repun kanssa ajamiseen ja kuitenkin tykkään kuljettaa matkassa yleisimpiä työkaluja ihan vain varmuuden vuoksi.

Viimeisimpänä asennuksena laitoin viikonloppuna paikoilleen pohjapanssarin ja etu- ja takapuskurit. Näiden asennus olikin loppupeleissä varsin yksinkertainen homma ja aikaa kului pari tuntia. Varsinkin pohjapanssari on sellainen asia, jota ilman ei maastoon oikein voi lähteä, tai voi, mutta riski vaurioitumiselle kasvaa turhan suureksi. Puskurit tuovat lisäpainoa joitain kymmeniä kiloja, mutta samalla myös suojaa valoille ja katteille ja myös kiinnityspisteitä valoille.

Reissun päälle

Pyrin tekemään joka kuukausi yhden pitemmän, 1 – 2 yön reissun mönkijällä ja ensi viikon viikonloppu näyttää kelien puolesta varsin mallikkaalle. Suuntaa ja reittiä on vielä turha arvuutella, sen verran spontaania on retken meidän porukallamme. Kuitenkin alustavana ajatuksena olisi suunnata Enoa kohti ja siellä olevia harjujen metsäteitä ja reittejä.

Joensuussa on varsin aktiivisesti mönkijäharrastajia mutta lisääkin joukkoon mahtuu. Itä-Suomen Mönkijät Ry järjestää joka kuukausi erilaisia ajotapahtumia ja viikoittain käydään ajamassa pienemmillä porukoilla. Allekirjoittaneeseen voi ottaa suoraan yhteyttä esimerkiksi Instagramissa, meidän porukkamme ajaa viikoittain lyhempiä ajoja ja ne ovat oikein hyviä settejä tutustua ajopaikkoihin ja ajoporukkaan.

Instagramista tuttuun tapaan löydät seikkailuja nimimerkillä @marko.leminen ja tietenkin @konejonnit

Seuraavaan kertaan ja eikun kovaa ajoa!

Marko Leminen