CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part III!

CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part III!

CF-Moto C Force 850 – Marko Leminen – Kolmas Blogi

”Ajetaan vakiona tämä vuosi”

Onko muille tuttua se, kun jokin harrastus lähtee vähän lapasesta ja huomaat miettiväsi sitä viimeisenä asiana illalla ennen nukkumaan menoa ja ensimmäisenä asiana heti herätessä? Näin on nyt päässyt käymään. Alun perin ideana oli pitää mönkijä melko lailla alkuperäisenä varustuksen osalta tämä vuosi ja rauhassa fiilistellä ominaisuuksia ja pikkuhiljaa hankkia virityspalikkaa ja muuta kivaa.

Nyt kun mittarissa on reipas 1000 kilometria ja mönkijä on ollut tallissa kolmatta kuukautta, on siihen tullut kuitenkin hankittua, jos jonkinmoista. Rengaspuolen päivityksenä alle kierrettiin 30” tuumaiset Wild Thangit. Sitä mukaa tuli ajankohtaiseksi asennella paikoilleen myös Vauhtivarikon varikitti, jolloin konetta saadaan optimoitua isommalle rengastukselle ilman, että poltellaan loputtomasti hihnoja poikki.

Suorituskyvyn kasvaessa otetaan seuraavaksi työnalle jäähdyttimen siirtosarja, joka onkin tilattu ja kohta toivottavasti päästään asentamaan paikoilleen. Siirtosarja nimensä mukaisesti on kehikko, jolla jäähdytin siirretään keulasta katteiden alta keulan päälle. Tällä ehkäistään mahdollisen mudan pääsemistä ritilikön väliin estämään jäähdytysprosessia. Myös sen puhdistus helpottuu huomattavasti. Itse siirto ei ole teknisesti kovinkaan monimutkainen, muutama letkun pidennyt ja kehikon asennus mutta katteita joutuu melkoisen paljon purkamaan ympäriltä ennen toimenpidettä.

Vinssin vaijeri sai myös väistyä dyneemanarun tieltä ja samalla uusittiin myös liukukita. On muuten sitten oikeasti mukavampi käsitellä vinssiä narulla verrattuna vaijeriin ja toki myös turvallisuusaspekti nousee uudelle tasolle. Vaijeri kun katkeaa ja sivaltaa sormille niin jälki ei ole kovinkaan kaunista katsottavaa.

Rengas, varikitti ja jäähdyttimen siirto kokemuksia siis luvassa seuraavassa blogissa. Nyt on vielä sen verran vähän kerinnyt ajamaan noilla varusteilla, että mitään syväluotaavaa analyysia ei uskalla antaa, ensivaikutelma kuitenkin näyttää hyvältä ja toimivalta ja ainakin noilla 30” renkailla pääsee syvälle!

CFmoto ensihuolto

20 tuntia tosiaan täyttyi mittariin mikä tarkoittaa uudelle laitteelle ensihuoltoa. Yleisesti kuvitellaan ensihuollon olevan pelkästään uuden laitteen takuun takia pakollinen tarkastus, mutta se on laajuudessaan yllättävänkin kattava. Ensihuollon merkitys uudelle laitteelle on tärkeä koska 20 tunnin ajolla mahdolliset virheet ja tehtaan ongelmat yleensä paljastuvat.

Käydään tässä ihan listan omaisesti kaikki ensihuollossa tehdyt toimenpiteet läpi:

  • Moottoriöljyt, moottoriöljysuodatin ja tarvittavat tiivisteet
  • Peräöljyt ja tiivisteet
  • Venttiilien tarkistus/säätö
  • Sytytystulppien tarkistus
  • Variaattorin puhdistus/tarkistus/säätö
  • Ilmansuodattimen tarkistus/puhdistus/vaihto
  • Aurauskulmien tarkistus/säätö
  • Rasvattavien kohteiden rasvaus
  • Pulttien ja muttereiden kireyden tarkistus
  • Rengaspaineet
  • Vaihdevivuston toiminnan tarkastus
  • Jäähdytysjärjestelmän tarkistus ja pakkaskestävyyden mittaus
  • Letkujen ja liitännöiden tarkistus
  • Jarrujen tarkistus ja tarvittaessa säätö, jarrupalojen tarkistus
  • Nivelien, laakereiden ja puslien tarkistus
  • Moottorin ja perien kiinnityksien tarkistus
  • Akun toiminta ja latauksen tarkistus
  • Vikakoodien luku
  • Nopeuden rajoittimen toiminnan tarkistus
  • Flektin toiminnan tarkistus
  • Akseliston suojakumien tarkistus
  • Ajoneuvon pesu ennen ja jälkeen huollon

Kuten listauksesta huomataan, käydään ensihuollossa läpi koko mönkijä ja kaikki sen rakenteet. Tällä tarkastuksella poissuljetaan siis kaikki sellaiset lapsentaudit, joita kokoonpanon aikana mahdollisesti on päässyt lipsumaan. Toki samoja asioita käydään läpi myös luovutushuollossa mutta tuplatarkistus on aina tuplatarkistus. Ja onhan ensimmäiset 20 tuntia aina varmasti ne mieleenpainuvimmat uudella kulkineella!

Visuaalista päivitystä

Visuaalisena ihmisenä ja väreistä pitävänä sai mönkijä päivitystä myös puskureiden maalaamisen katteiden teippauksien myötä. Mustana saapuneet puskurit saivat hionta/maali/lakkaus toimenpiteen jälkeen raikkaan keltaisen värimaailman. Osa katteista teipattiin Stunt Freaks Teamin Uber teipeillä, jotka valikoituivat käyttöön paksuuden ja kulutuskestävyyden takia. Näiltä osin värimaailma on pinkkiä ja valkoista.

Tiedossa on oma ajotapa ja ajomaastojen haastavuus eikä ainakaan teippaukset tule olemaan ikuisia. Katsotaan mielenkiinnolla kuinka kestävät kyydissä mukana!

Tällaisia päivityksiä ja tarinoita tällä kertaa! Kuvissa ollaan Kontiolahdella Itä-Suomen Mönkijät Ry sunnuntai ajoissa, jossa käytiin viiden kuskin voimin kokeilemassa mutaa, vettä ja hiekkabaanaa. Kuten kuvista voi päätellä, meno oli mukavaa ja hymy herkässä!

Tuttuun tapaan kevyttä sisältöä tulee Instagramiin @konejonnit ja @marko.leminen ja sit ei muutakuin hymy korviin ja kohti uusia seikkailuja!

-Marko