CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part IV!

CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part IV!

CF-Moto C Force 850 – Marko Leminen – Neljäs blogi

Alkaa tuntua talvelta!

Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa ja hyvä niin! Tätä kirjoittaessa maassa alkaa olla 20 cm – 30 cm lunta ja mikäs sen parempaa! Kun ajetaan vuoden ympäri keleistä riippumatta, alkaa lumen odotus jo syksyllä. Lumi elementtinä tekee harrastamisesta taas uudella tavalla kiinnostavaa. Ajoalusta on pehmeä eikä tule hiki. Tai no, kyllä se hiki on saatu selkään pakkasillakin, kun oikein syvälle ajaa itsensä kiinni ja siellä tunkkaa ja vinssailee konetta irti!

Talvi tarkoittaa myös ajoalueiden laajentumista ja retkeilyn monipuolistumista, kun vesistöt saavat jääpeitteen ylleen. Meillä itäsuomessa on se mukava tilanne, että esimerkiksi höytiäisellä on saarissa lukemattomia tulipaikkoja, autiotupia ja löytyypä sieltä saunakin jeren saaresta ja mikäs sen parempaa kuin hurauttaa viikonloppuna mönkijällä saareen oravanpyörää pakoon. Tähän loppuun kaikki mahdolliset varoitukset jäällä liikkumisesta, pitää tietää olosuhteet ja osata lukea keliä. Liian moni on jo tänäkin talvena hukkunut heikkojen jäiden seurauksena…

Joka tapauksessa, talvi on ainakin omalle harrastamiselle sitä kulta-aikaa, jolloin enemmän kuin mielellään pistää vähän enemmän vaatetta päälle ja lähtee uhmaamaan keliä!

Jäähdyttimen siirtosarja ja renkaiden toimivuus.

Tuli tehtyä syksyllä jäähdyttimen siirto keulan päälle. Tällä tavoin päästään pois mudan aiheuttamista ongelmista syylärin ritilöillä. Asennus on erittäin yksinkertainen ja tällainen ei-mekaanikkokin selviytyi urakasta ihan muutamalla yrittämisellä. Hetken siinä kesti, kun silmät tottuivat keulan profiiliin mutta edut korvaavat muuttuneen ulkomuodon. Ja itseasiassa, kyllähän tuo siirtosarja luo tietynlaista uskottavuutta mönkijän ulkonäköön.

Loppukesästä asennetut Wild Thang renkaat 30” koossa ovat kyllä lunastaneet paikkansa myös talviajossa. En ole kokenut erillistä tarvetta renkaiden nastoittamiselle edes liukkaammilla keleillä. Neliveto päällä ajaessa ajaminen on turvallista eikä erityistä heittelyä tapahdu urissa. Tähän varmasti myös osasyynä jokaisessa kulmassa olevat 2” spacerit jotka leventävät profiilia reilusti.

Koska kaikesta pitää mielestäni kertoa reilusti, niin kerrottakoon että ensimmäinen palikka mönkijästä meni takuuseen. Kyseessä oli flektin anturi, joka lopetti toimimisensa. Hurautin siitä sitten jönneille ja osa vaihtui paikoilleen kahvia juodessa! Vika ilmeni hyvinkin selvästi, kun flekti ei lähtenyt pyörimään koneen kuumetessa. Itse flektin toiminnan sai helposti testattua laittamalla anturin johdot yhteen, jolloin oikosulku pyörittää flektiä ja vian paikallistaminen kävi erittäin helposti! Tästä neuvosta kiitokset menevät Panulle.

Kohti kevättä!

Valo tekee tuloaan pimeisiin päiviin ja sehän meille kelpaa! Viikonloppuna pakataan Mikan kanssa mönkijät ja hurautetaan yönyli retkeilemään autiotuvalle. Tästä saadaan varmasti mielenkiintoinen kertomus kuvineen rakennettua. Ajomatkaa kohteeseen tulee suuntaansa kolmisen tuntia ja suurin osa lumisissa meiningeissä J Tästä siis lisää seuraavaksi!

Tuttuun tapaan kevyttä sisältöä tulee Instagramiin @konejonnit ja @marko.leminen ja sit ei muutakuin hymy korviin ja kohti uusia seikkailuja!

-Marko