Ajankohtaista

Huollon vastaanotto & varaosamyynti

KJ HUOLTO & VARAOSA 5.7.-20.8.2021

Huollon vastaanotto & varaosamyynti pitävät lomaa vuoron perään 5.7.-20.8.

Helpomman ja nopeamman asiakaspalvelun vuoksi otathan ennen meille tuloa laitteestasi esille

- merkin

- mallin

- valmistenumeron

- tarvittavat kuvat

Aukioloajat huollolle & varaosille ovat Ma-Pe klo 8-16, La suljettu.

Konemyynti palvelee asiakkaitamme normaalisti Ma-Pe klo 9-17, La klo 10-14.

Tervetuloa palveltavaksi!

CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, Part VI!

CFmoto C Force 850 – Marko Leminen – Kuudes blogi

Kesä ja kuuma, mikäs sen parempaa. Viime kuussa päästiin ajamaan Suomen mittakaavalla suurimpaan mönkijöiden ajotapahtumaan Raajärvelle! Kun jotain järjestetään rakkaudesta lajiin, se näkyy uskomattomissa puitteissa, loputtomissa reiteissä sekä ihmisten hymyissä.

TeamLemiset KJ:n sponsoroimana matkassa!

Raajärvi 2021/1

Kyseessä on siis Suomen suurin ajotapahtuma Raajärven maastoissa Lapissa. Raajärvi sijaitsee Rovaniemen ja Kemijärven välissä. Paikka on tunnettu vanhasta Raajärven kaivoksesta. Kahdesti vuodessa järjestettävä ajotapahtuma kutsuu luokseen toista sataa mönkijäkuskia. Mekin starttasimme paikanpäälle Joensuusta täynnä intoa ja odotuksia. KJ:lta saimme näppärän kuljetusauton lainaan reissua varten!

Alue on kokonaisuudessaan n. 16000 hehtaaria ja reitistöä löytyy toista tuhatta kilometriä. Paikan päällä laitteita oli laidasta laitaan, loppuun asti rakennettuja nevakoneita ja maltillisemmalla rengastuksella varustettua pikkukoneita. Me olimme CFMOTOilla Mikan kanssa jossain siinä välimaastossa.

Kuskit jaetaan maksimissaan 10 hengen ryhmiin ja meidän porukkamme käsitti 7 henkilöä. Minä ja Mika 850 XC:llä, Vauhtivarikon Ville 520 C Forcella, ATV Finlandin Vellu 625 C Forcella, Mönkijälehden toimittaja 850 C Forcella, Virolainen kisakuski Andrus 1000 XC:llä sekä yksi 1000cc Can-Am nevakonekuski. Melko monipuolinen porukka siis ajossa!

Se, mikä Raajärven ajoista pitää tehdä selväksi tässä vaiheessa, on ajotapahtuman soveltuvuus kaikille koneille. Koko porukka pääsi ajamaan samoja reittejä, pienillä koneilla hiipimällä ja isommilla kaasu pohjassa. Mikäli kiinnostusta on tämänlaiseen isompaan ajotapahtumaan, voimme isosti suositella paikan päälle lähtemistä. Yhteishenki ja puitteet olivat täyttä timanttia.

CFMOTO - mutaväylän testit

Mitä tapahtuu TeamLemisen tallissa kesän aikana?

Ainakaan juuri nyt ei yhtään mitään. Tuli hävitettyä rekisterikilpi Raajärven suohon ja tässä nyt odotellaan uutta ennen kuin uskaltaa taas startata tien päälle. Muuten kesän suunnitelmissa on päästä Mikan kanssa testailemaan tuota uutta 625 C Forcea, se nimittäin näytti Raajärvellä kyntensä menemällä kaikkialta mistä tuhat kuutioisetkin.

Toinen suunnitelma olisi lähteä ajamaan niin sanottu rautaperseajoa, mutta ei moottoripyörällä vaan CFMOTOn uudella 1000cc Sport koppimönkijällä! Suunnittelut on aloitettu ja pyritään toteuttamaan tämä 24 tunnin ajo loppukesän aikana. 60 km/h rekisteröitynä laitteena tästä tulee nimittäin todellinen rautaperse.

Mutaa lentää, mutta CFMOTO ei hyydy!

Muuten puunaillaan vehkeitä ja ajellaan säännöllisen epäsäännöllisesti ympäri ämpäri pitäjiä ja nautiskellaan kesästä. Nauti sinäkin!

Tässä vielä muutama linkki Tuben puolelle, jossa pääsee katsomaan videolta, kuinka ne Ceffit pärjäsi Raajärvellä!

Päivä 1:

https://www.youtube.com/watch?v=Beuj_LuPSb8&t=469s

Parhaat mutarännit:

https://www.youtube.com/watch?v=Pm5PZVwbIzM&t=63s

Marko Leminen - TeamLeminen sekä KJ matkassa.1000 XC menee brutaalisti mistä vain!Mika Leminen - TeamLeminen sekä KJ matkassa.

Vapun aukioloajat

Vapun aukioloajat

Palvelemme pe 30.4. normaalisti klo 8 -17.

La 1.5. olemme kiinni.

Ma 3.5. palvelemme taas normaalisti klo 8 - 17.

Mukavaa ja riehakasta vappua!

Toivottaen KJ:n väki

Pääsiäsen aukioloajat

Pääsiäisen olemme kiinni pe 2.4.- ma 5.4.

Ti 6.4. eteenpäin palvelemme taas normaalisti ark. klo 8-17 ja la klo 10-14.

Mukavaa pääsiäisen aikaa kaikille!

Toivottaen KJ:n väki

OSTETAAN, OSTETAAN!

Ostamme jatkuvasti

- moottoripyöriä,
- mönkijöitä (4x4),
- venepaketteja.

Myös loppuvelan lunastus ja myyntitilipalvelu.

Tarjoa p. 0400 782 415 tai jonnit@konejonnit.fi.

CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part V!

CFMOTO C Force 850 – Marko Leminen – Viides blogi

Tämä talvi on kyllä näyttänyt parhaat puolensa ainakin lumimassojen osalta. Paikoitellen hankea on löydetty reipas metri, eli tällainen raavas uroskin humpsahtaa mönkijästä hankeen alta aika yksikön ja miettii, että pitäisikö ostaa kelkka. No ei välttämättä. Se on jännä, ettei kelkkailu sinänsä ole koskaan houkutellut mönkijöiden lisäksi, vaan tarve laittaa mönkijä sellaiseen kuntoon, että se menee myös talvella sinne, minne sen käskee mennä.

Poikkeukselliset olosuhteet ovat kuitenkin tänä talvena lähes kokonaan estäneet jäillä ajamisen, ja sitä on kyllä muutamaan otteeseen yritetty. Veden nousu jäiden päälle niin Höytiäisellä, kuin myös Pyhäselällä, ja sen päällä oleva lumimassa on osoittautunut paikoitellen haastavaksi myös kelkoille.

Alkaa näyttää siltä, että tänä talvena ei höytiäisen saarissa pääse leiriytymään, ellei kaiva naftaliinista vanhoja armeijan suksia. Ja siihenhän myö ei lähdetä.

Paljon on kuitenkin tullut ajettua ja velipojan siirryttyä 600 kuutioisesta myös 850 kuutioiseen C Forceen, enää ei tarvitse joka mutkassa odotella. Tosin Mika teki mainiot kaupat samalla myös telasarjasta ja näiden avulla on päässyt laajentamaan ajopaikkojaan tässä mielettömässä lumimäärässä.

Mönkijällä retkelle - Mars!

Helmikuussa toteutettiin Mikan kanssa mielenkiintoinen reissu autiotuvalle. Aamusella lähtö Ylämyllyltä, pakkasta mittarissa rapiat 27 astetta, mikä tarkoittaa, että normaalisti ajaessa pystyssä olevat hymykuopatkin alkoivat jäätyä paikoilleen. No mehän ei tästä lannistuttu vaan lähdimme nöyränä kohti 80 km päässä odottavaa autiotupaa, lohikeittoa ja avantoa ilman saunaa!

Kolmen tunnin körryyttelyn ja muutaman lämmittelytauon jälkeen saavuttiinkin perille ja sai lyödä kamiinan mansikalle. Kesäolosuhteissa autiotuvat ovat melko saavuttamattomissa mönkijöille, mutta talvi ja järvien jäätyminen aukaisee muutamaan paikkaan ajomahdollisuuden ilman, että tarvitsee lähteä tuhoamaan luontopolkuja. Suomessa yleisestikin on vallan mainio autiotupaverkosto ulkona liikkujille!

Lohikeitot naamariin ja avannon tekoon oli seuraava askel ja täytyy sanoa, että tälläiselle paleLemiselle avanto ilman saunaa vaatii muutamia rohkaisevia vittuiluja veljeltä. Vaan sinne sitä kuitenkin mentiin!

Uni maittoi autiotuvalla kuten ulkona yleensäkin ja tuli nukuttua kuin pikkuvauva vaunuissa. Aamusta pakkanen oli laskenut jo kohtuullisiin 20 asteen lukemiin ja kotimatkaa päästiin taittamaan ilman lisäpaleltumia naamassa.

Tämä reissu oli kokonaisuudessaan upea ja hyvä esimerkki ulkoilun, retkeilyn ja mönkijäharrastuksen yhdistämisestä. Näitä tuleekin varmasti tehtyä lisää!

Mikan mönkijän upgreidaus

Kuten aiemmin tuli mainittuakin, teki Mika ratkaisevan käänteen elämässään. Löi 600 kuutioisen CFMOTO:nsa lihoiksi, varasti lapsien pankkitilit tyhjäksi ja hommasi itselleen 850 kuutoisen C Forcen. Allekirjoittaneen kuukausia jatkuneella vittuilulla lienee osuutta asiaan ja tunnetusti varustelukilpailu on kuuminta veljesten ja naapureiden välillä.

Laitteeseen toteutettiin ensitöikseen VauhtiVarikon varikitti modaus jolla tehoalueet saadaan kuntoon. Siihen luonnollisena jatkumona SerCap ohjelmoi ECU:n kondikseen ja hymy oli taattu. Mukana tuli telasarja ja valmiina koneesta löytyi syylärin siirtosarja sekä snorkkelit. Kyllä nyt kelpaa ajaa höytiäiseen muikkuja moikkaamaan!

Harrastus siis elää, voi hyvin ja orastavaa 1000 kuutoisen hankintaa on ollut ilmoilla talli-iltojen hämyisimmillä hetkillä. Pidetään nämä ajatukset kuitenkin toistaiseksi vielä siellä tallissa!

Tuttuun tapaan löydät meidät Instagramin puolelta @konejonnit ja @marko.leminen sekä videosisältöjä ja inside-juttua TikTokista @teamleminen

Hymy korviin, vehkeet lumeen ja kaasua!

-Marko

CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part IV!

CF-Moto C Force 850 – Marko Leminen – Neljäs blogi

Alkaa tuntua talvelta!

Lumi on jo peittänyt kukat laaksosessa ja hyvä niin! Tätä kirjoittaessa maassa alkaa olla 20 cm – 30 cm lunta ja mikäs sen parempaa! Kun ajetaan vuoden ympäri keleistä riippumatta, alkaa lumen odotus jo syksyllä. Lumi elementtinä tekee harrastamisesta taas uudella tavalla kiinnostavaa. Ajoalusta on pehmeä eikä tule hiki. Tai no, kyllä se hiki on saatu selkään pakkasillakin, kun oikein syvälle ajaa itsensä kiinni ja siellä tunkkaa ja vinssailee konetta irti!

Talvi tarkoittaa myös ajoalueiden laajentumista ja retkeilyn monipuolistumista, kun vesistöt saavat jääpeitteen ylleen. Meillä itäsuomessa on se mukava tilanne, että esimerkiksi höytiäisellä on saarissa lukemattomia tulipaikkoja, autiotupia ja löytyypä sieltä saunakin jeren saaresta ja mikäs sen parempaa kuin hurauttaa viikonloppuna mönkijällä saareen oravanpyörää pakoon. Tähän loppuun kaikki mahdolliset varoitukset jäällä liikkumisesta, pitää tietää olosuhteet ja osata lukea keliä. Liian moni on jo tänäkin talvena hukkunut heikkojen jäiden seurauksena…

Joka tapauksessa, talvi on ainakin omalle harrastamiselle sitä kulta-aikaa, jolloin enemmän kuin mielellään pistää vähän enemmän vaatetta päälle ja lähtee uhmaamaan keliä!

Jäähdyttimen siirtosarja ja renkaiden toimivuus.

Tuli tehtyä syksyllä jäähdyttimen siirto keulan päälle. Tällä tavoin päästään pois mudan aiheuttamista ongelmista syylärin ritilöillä. Asennus on erittäin yksinkertainen ja tällainen ei-mekaanikkokin selviytyi urakasta ihan muutamalla yrittämisellä. Hetken siinä kesti, kun silmät tottuivat keulan profiiliin mutta edut korvaavat muuttuneen ulkomuodon. Ja itseasiassa, kyllähän tuo siirtosarja luo tietynlaista uskottavuutta mönkijän ulkonäköön.

Loppukesästä asennetut Wild Thang renkaat 30” koossa ovat kyllä lunastaneet paikkansa myös talviajossa. En ole kokenut erillistä tarvetta renkaiden nastoittamiselle edes liukkaammilla keleillä. Neliveto päällä ajaessa ajaminen on turvallista eikä erityistä heittelyä tapahdu urissa. Tähän varmasti myös osasyynä jokaisessa kulmassa olevat 2” spacerit jotka leventävät profiilia reilusti.

Koska kaikesta pitää mielestäni kertoa reilusti, niin kerrottakoon että ensimmäinen palikka mönkijästä meni takuuseen. Kyseessä oli flektin anturi, joka lopetti toimimisensa. Hurautin siitä sitten jönneille ja osa vaihtui paikoilleen kahvia juodessa! Vika ilmeni hyvinkin selvästi, kun flekti ei lähtenyt pyörimään koneen kuumetessa. Itse flektin toiminnan sai helposti testattua laittamalla anturin johdot yhteen, jolloin oikosulku pyörittää flektiä ja vian paikallistaminen kävi erittäin helposti! Tästä neuvosta kiitokset menevät Panulle.

Kohti kevättä!

Valo tekee tuloaan pimeisiin päiviin ja sehän meille kelpaa! Viikonloppuna pakataan Mikan kanssa mönkijät ja hurautetaan yönyli retkeilemään autiotuvalle. Tästä saadaan varmasti mielenkiintoinen kertomus kuvineen rakennettua. Ajomatkaa kohteeseen tulee suuntaansa kolmisen tuntia ja suurin osa lumisissa meiningeissä J Tästä siis lisää seuraavaksi!

Tuttuun tapaan kevyttä sisältöä tulee Instagramiin @konejonnit ja @marko.leminen ja sit ei muutakuin hymy korviin ja kohti uusia seikkailuja!

-Marko

AINOANA SUOMESSA!

Kasvatamme etumatkaa ja tarjoamme asiakkaillemme ainoana Suomessa CFMOTO -traktorimönkijöihin maahantuojan kolmen (3) vuoden takuun lisäksi yhden (1) vuoden KJ1 lisätakuun.

KJ1 lisätakuu on mahdollista hankkia meiltä 1.1.2021 alkaen joko uusiin tai takautuvasti 1.1.2020 alkaen liikkeeltämme myytyihin CFMOTO-traktorimönkijöihin. Asiakkaamme voi näin nauttia CFMOTO –traktorimönkijästä neljän (4) vuoden takuuajan ilman kilometri- tai tuntirajoitusta.

KJ1 lisätakuun takuuehdot ovat samat kuin maahantuojan myöntämän kolmen (3) vuoden takuuehdot. KJ1 -lisätakuun edellytyksenä on, että kaikki huollot on tehty liikkeellämme maahantuojan huolto-ohjelman mukaisesti.

KJ1 lisätakuu koskee yksityiskäytössä olevia ATV -laitteita. Mikäli asiakkaamme päättää vaihtaa laitteensa meillä toiseen ennen lisätakuun päättymistä, lisätakuu siirtyy uudelle omistajalle ilman lisäkustannuksia.

MEILTÄ ALUTROLL-ALUMIINIVENEET!

Meiltä nyt laadukkaat Jyväskylässä valmistetut Alutroll -alumiiniveneet.

UUTUUSMALLINA Alutroll 410 Snapper. Venettä on saatavilla kolmea eri mallia, kahvaohjattavana (E), sivupulpetilla (SC) sekä keskipulpetilla (CC). Paketit nyt ennakkotilattavissa erikoishintaan!

BLACK FRIDAY ENNAKOT!

Nyt nopeimmille Black Friday ennakot:

- Varastossa oleviin Pioner- ja Suomi-veneisiin, Wellmar -alumiiniveneisiin sekä Admiral -kumiveneisiin tulevan talven talvisäilytys kaupan päälle.

- Storm mönkijän lumilevysarja vain 329 € asennettuna mönkijääsi. Työleveys 150 cm. Osta ja varaa asennusaika Panu Hamunen p. 043 218 0253 tai tule suoraan kaupoille myymäläämme.

- Kaikki varastossa olevat ajovarusteet kesä- ja talvikäyttöön sekä erä kypäriä -40 %.

Tarjoukset voimassa 27.11.2020 klo 17 saakka.

CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part III!

CFMOTO C Force 850 – Marko Leminen – Kolmas Blogi

”Ajetaan vakiona tämä vuosi”

Onko muille tuttua se, kun jokin harrastus lähtee vähän lapasesta ja huomaat miettiväsi sitä viimeisenä asiana illalla ennen nukkumaan menoa ja ensimmäisenä asiana heti herätessä? Näin on nyt päässyt käymään. Alun perin ideana oli pitää mönkijä melko lailla alkuperäisenä varustuksen osalta tämä vuosi ja rauhassa fiilistellä ominaisuuksia ja pikkuhiljaa hankkia virityspalikkaa ja muuta kivaa.

Nyt kun mittarissa on reipas 1000 kilometria ja mönkijä on ollut tallissa kolmatta kuukautta, on siihen tullut kuitenkin hankittua, jos jonkinmoista. Rengaspuolen päivityksenä alle kierrettiin 30” tuumaiset Wild Thangit. Sitä mukaa tuli ajankohtaiseksi asennella paikoilleen myös Vauhtivarikon varikitti, jolloin konetta saadaan optimoitua isommalle rengastukselle ilman, että poltellaan loputtomasti hihnoja poikki.

Suorituskyvyn kasvaessa otetaan seuraavaksi työnalle jäähdyttimen siirtosarja, joka onkin tilattu ja kohta toivottavasti päästään asentamaan paikoilleen. Siirtosarja nimensä mukaisesti on kehikko, jolla jäähdytin siirretään keulasta katteiden alta keulan päälle. Tällä ehkäistään mahdollisen mudan pääsemistä ritilikön väliin estämään jäähdytysprosessia. Myös sen puhdistus helpottuu huomattavasti. Itse siirto ei ole teknisesti kovinkaan monimutkainen, muutama letkun pidennyt ja kehikon asennus mutta katteita joutuu melkoisen paljon purkamaan ympäriltä ennen toimenpidettä.

Vinssin vaijeri sai myös väistyä dyneemanarun tieltä ja samalla uusittiin myös liukukita. On muuten sitten oikeasti mukavampi käsitellä vinssiä narulla verrattuna vaijeriin ja toki myös turvallisuusaspekti nousee uudelle tasolle. Vaijeri kun katkeaa ja sivaltaa sormille niin jälki ei ole kovinkaan kaunista katsottavaa.

Rengas, varikitti ja jäähdyttimen siirto kokemuksia siis luvassa seuraavassa blogissa. Nyt on vielä sen verran vähän kerinnyt ajamaan noilla varusteilla, että mitään syväluotaavaa analyysia ei uskalla antaa, ensivaikutelma kuitenkin näyttää hyvältä ja toimivalta ja ainakin noilla 30” renkailla pääsee syvälle!

CFMOTO; ensihuolto

20 tuntia tosiaan täyttyi mittariin mikä tarkoittaa uudelle laitteelle ensihuoltoa. Yleisesti kuvitellaan ensihuollon olevan pelkästään uuden laitteen takuun takia pakollinen tarkastus, mutta se on laajuudessaan yllättävänkin kattava. Ensihuollon merkitys uudelle laitteelle on tärkeä koska 20 tunnin ajolla mahdolliset virheet ja tehtaan ongelmat yleensä paljastuvat.

Käydään tässä ihan listan omaisesti kaikki ensihuollossa tehdyt toimenpiteet läpi:

  • Moottoriöljyt, moottoriöljysuodatin ja tarvittavat tiivisteet
  • Peräöljyt ja tiivisteet
  • Venttiilien tarkistus/säätö
  • Sytytystulppien tarkistus
  • Variaattorin puhdistus/tarkistus/säätö
  • Ilmansuodattimen tarkistus/puhdistus/vaihto
  • Aurauskulmien tarkistus/säätö
  • Rasvattavien kohteiden rasvaus
  • Pulttien ja muttereiden kireyden tarkistus
  • Rengaspaineet
  • Vaihdevivuston toiminnan tarkastus
  • Jäähdytysjärjestelmän tarkistus ja pakkaskestävyyden mittaus
  • Letkujen ja liitännöiden tarkistus
  • Jarrujen tarkistus ja tarvittaessa säätö, jarrupalojen tarkistus
  • Nivelien, laakereiden ja puslien tarkistus
  • Moottorin ja perien kiinnityksien tarkistus
  • Akun toiminta ja latauksen tarkistus
  • Vikakoodien luku
  • Nopeuden rajoittimen toiminnan tarkistus
  • Flektin toiminnan tarkistus
  • Akseliston suojakumien tarkistus
  • Ajoneuvon pesu ennen ja jälkeen huollon

Kuten listauksesta huomataan, käydään ensihuollossa läpi koko mönkijä ja kaikki sen rakenteet. Tällä tarkastuksella poissuljetaan siis kaikki sellaiset lapsentaudit, joita kokoonpanon aikana mahdollisesti on päässyt lipsumaan. Toki samoja asioita käydään läpi myös luovutushuollossa mutta tuplatarkistus on aina tuplatarkistus. Ja onhan ensimmäiset 20 tuntia aina varmasti ne mieleenpainuvimmat uudella kulkineella!

Visuaalista päivitystä

Visuaalisena ihmisenä ja väreistä pitävänä sai mönkijä päivitystä myös puskureiden maalaamisen katteiden teippauksien myötä. Mustana saapuneet puskurit saivat hionta/maali/lakkaus toimenpiteen jälkeen raikkaan keltaisen värimaailman. Osa katteista teipattiin Stunt Freaks Teamin Uber teipeillä, jotka valikoituivat käyttöön paksuuden ja kulutuskestävyyden takia. Näiltä osin värimaailma on pinkkiä ja valkoista.

Tiedossa on oma ajotapa ja ajomaastojen haastavuus eikä ainakaan teippaukset tule olemaan ikuisia. Katsotaan mielenkiinnolla kuinka kestävät kyydissä mukana!

Tällaisia päivityksiä ja tarinoita tällä kertaa! Kuvissa ollaan Kontiolahdella Itä-Suomen Mönkijät Ry sunnuntai ajoissa, jossa käytiin viiden kuskin voimin kokeilemassa mutaa, vettä ja hiekkabaanaa. Kuten kuvista voi päätellä, meno oli mukavaa ja hymy herkässä!

Tuttuun tapaan kevyttä sisältöä tulee Instagramiin @konejonnit ja @marko.leminen ja sit ei muutakuin hymy korviin ja kohti uusia seikkailuja!

-Marko

Rajoitettu erä järkihintaan!

Rajoitettu erä luotettavia Tayga Varyag 550 työ- ja hyötykelkkoja järkihintaan.

Kelkassa mm. sähköstartti, kahva-/peukalonlämmittimet, syncrovaihteisto: 2-vaihdetta eteen ja pakki. Tekniset tiedot: - Moottori 553 cc, 2-sylint. - Teho 50 hv - Jäähdytys ilma - Vaihteisto CVT - Vaihteet 2 + 1 - Käynnistys sähkö/käsi - Polttoainetankki 40 ltr - Telamatto 3937/500/22 - Nopeus 80 km/t - Paino 300 kg.

Vaihdossa mm. mönkijät, moottoripyörät, venepaketit ja autot. Tarjoamme valmiiksi neuvotellut ja edulliset rahoitusvaihtoehdot, jopa ilman käsirahaa.

Kauttamme laadukkaat Iron Baltic mönkijöiden lisävarusteet!

Kauttamme laadukkaat Iron Baltic mönkijöiden lisävarusteet. Pyydä tarjous ja muista myös asennuspalvelumme!

CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part II!

CFMOTO C Force 850 – Marko Leminen – Toinen Blogi

Retkeily mönkijällä

Morjesta kaikille mönkkäristeille ja sellaiseksi haluaville! Tätä kirjoittaessa lehdet ovat puissa kellastuneet ja syksy on jo pitkällä! Ja sehän tarkoittaa vuoden parasta retkeilysesonkia. Olen aina ollut sitä mieltä, että luonnossa liikkuminen on parasta liikkumista, mönkijällä se vaan muuttuu hauskemmaksi. Kävimme veljen kanssa viikonloppuna katsastamassa maakunnan reittejä, metsäpolkuja ja hiekkateitä. Reitti kulki osapuilleen ylämylly-pärnävaara-onttola-jaamankangas-kontiolahti akselilla ja ajokilometrejä tuli mittariin toista sataa.

Itse reissun lisäksi oli myös opettavaista kokeilla retkivälineiden pakkaamista ja lähinnä sitä, kuinka ei kannata tavaroita sitoa mönkijään, mikäli meinaa ajaa kovaa. Jos jotain hyödyllistäkin, niin melontaharrastuksesta oppineena kaikki tavarat oli pakattu kuivasäkkeihin ja siltä osin säilyttiin kuivana. Muuten toki lajin luonteeseen kuuluu se, että jos illalla on mies kuivana niin ajoreitit ei silloin ole olleet tarpeeksi hauskat! ja Kuten kuvista näkee, käytiin oikeaoppisesti ajamassa myös höytiäisen rannalla ja siinä vaiheessa, kun huomaat että aallot lyövät ohjaustankoon, olet suurin piirtein tarpeeksi syvällä.

Tekniikkaa ja lisävarusteita

CFMOTO:n mittari alkaa näyttää 20 tunnin rajapyykkiä mikä tarkoittaa myös ensihuollon ajankohtaisuutta. Seuraavassa artikkelissa kerron mitä kaikkea ensihuolto pitää sisällään ja miksi se kannattaa suorittaa valtuutetussa liikkeessä.

Kuten aiemmin kerroinkin, on ollut tarkoituksena varustella mönkijää omaa harrastusta silmällä pitäen ja tässä onkin vauhtiin jo päästy. Ohjaustanko koki muutoksia 2” korotuspaloilla, jolloin sain korjattua ajoasentoa vähän ergonomisemmaksi, 195cm pitkä, kun olen. Lisäksi ohjaustangolle tuli QuadLockin puhelinteline sekä lisävalojen katkaisinpaneeli. Samasta paneelista saa hallittua erikseen edessä ja takana olevia työvaloja sekä keulalla olevaa ledipitkää. Tuo valo on sellainen asia, että kun ajaa läpi vuoden niin sitä ei oikein voi olla liikaa. Näiden jo asennettujen valojen lisäksi hankintalistalla on nyt myös erillinen akulla toimiva kypärävalo.

Rengaspuolella asennettuna on jo 2” spacerit joka kulmassa ja uusi rengastus tulee ajankohtaiseksi lumien aikaan. Nyt kun mittarissa on 750km, on alkuperäiset renkaat osoittaneet toimivuutensa kaikkialla muualla paitsi syvässä suossa, jossa sielläkin taistelee mallikkaasti. Suorituskykyä rengaspuolelle tulen kuitenkin hakemaan 27” – 30” tuumaisista, karkeammalla kuviolla olevista renkaista. Näitä tulen testaamaan lisää tässä syksyn aikana.

Keulalle hankin myös CFMOTON:n alkuperäiset 5l bensakanisterit helpottamaan pitempien reissujen tankkausshowta. Lisäksi muutama Hardcase edessä ja takana tuo kaivattua säilytystilaa mm. työkaluille. En oikein ole tykästynyt repun kanssa ajamiseen ja kuitenkin tykkään kuljettaa matkassa yleisimpiä työkaluja ihan vain varmuuden vuoksi.

Viimeisimpänä asennuksena laitoin viikonloppuna paikoilleen pohjapanssarin ja etu- ja takapuskurit. Näiden asennus olikin loppupeleissä varsin yksinkertainen homma ja aikaa kului pari tuntia. Varsinkin pohjapanssari on sellainen asia, jota ilman ei maastoon oikein voi lähteä, tai voi, mutta riski vaurioitumiselle kasvaa turhan suureksi. Puskurit tuovat lisäpainoa joitain kymmeniä kiloja, mutta samalla myös suojaa valoille ja katteille ja myös kiinnityspisteitä valoille.

Reissun päälle

Pyrin tekemään joka kuukausi yhden pitemmän, 1 – 2 yön reissun mönkijällä ja ensi viikon viikonloppu näyttää kelien puolesta varsin mallikkaalle. Suuntaa ja reittiä on vielä turha arvuutella, sen verran spontaania on retken meidän porukallamme. Kuitenkin alustavana ajatuksena olisi suunnata Enoa kohti ja siellä olevia harjujen metsäteitä ja reittejä.

Joensuussa on varsin aktiivisesti mönkijäharrastajia mutta lisääkin joukkoon mahtuu. Itä-Suomen Mönkijät Ry järjestää joka kuukausi erilaisia ajotapahtumia ja viikoittain käydään ajamassa pienemmillä porukoilla. Allekirjoittaneeseen voi ottaa suoraan yhteyttä esimerkiksi Instagramissa, meidän porukkamme ajaa viikoittain lyhempiä ajoja ja ne ovat oikein hyviä settejä tutustua ajopaikkoihin ja ajoporukkaan.

Instagramista tuttuun tapaan löydät seikkailuja nimimerkillä @marko.leminen ja tietenkin @konejonnit

Seuraavaan kertaan ja eikun kovaa ajoa!

- Marko

Liikkeemme on suljettu viikon 36 (31.8.-5.9.)

Liikkeemme on suljettu viikon 36 meneillään olevan remontin loppuunsaattamisen vuoksi.

Palvelemme uudistuneissa tiloissa 7.9. klo 8 alkaen.

Tervetuloa!

CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part I!

CFMOTO C Force 850 – Marko Leminen – Ensimmäinen blogi

Kuka ja mitä?

Morjesta kaikille ja tervetuloa seuraamaan matkaani uuden mönkijän kanssa! Kyseessä on jo kolmas mönkijäni ja hankinta suuntautui jälleen monipuoliseen luontoharrastamiseen. Menopeliksi vakiintui tällä kertaa CFMOTO C Force 850XC malli, traktoriksi rekisteröitynä. Laitteesta löytyy tehoa ja suorituskykyä koko vuoden läpi harrastamiseen ja modifioimalla laitetta hiukan, saan tehtyä siitä juuri itselleni sopivan harrastepelin.

Suomessa on todella vähän hyviä, blogimuotoisia, kattavilla kuvilla höystettyjä projekti/harrastamiskertomuksia mönkijällä harrastamisesta ja haluan omalta osaltani jakaa harrastuksen ilosanomaa rehellisesti eteenpäin.

Miksi sitten CFMTO, eikä jotain muuta? Tähän löytyykin kolme syytä.

Ensimmäiseksi toki positiiviset ajokokemukset velipojan 600 kuutioisella mönkijällä ja siitä päästäänkin pientä aasinsiltaa pitkin 850 kuutioisen mönkijän hankkimiseen, aina pitää pistää harrastajakaveria paremmaksi ja teho ei varmasti lopu missään paikassa kesken.

Toiseksi ulkonäkö. Visuaalisena ihmisenä ulkonäöllä on aina ollut kaikessa minulle iso rooli. Sama pätee siis harrastusvälineisiin.

Kolmanneksi, kun aloin tarkemmin tutustumaan CFMOTO:on, luin paljon positiivista tarinaa ympäri maailmaa. Kestävyys huippuluokkaa ja toimivat aina Siperiasta aavikoille. Nopeasti kävi itselleni selväksi, että CFMOTO tulee minullekin harrastusvälineeksi.

Monipuoliset käyttökohteet

Mönkijällä on tarkoitus taittaa työmatkaa, rämpiä syvimmissä kuramontuissa, viilettää pitkin hiekkateitä retkivarusteet mukana ja kaikkea siltä väliltä. Käyttö tuleekin olemaan todella monipuolista ja toisistaan poikkeavaa. Varustelenkin mönkijää ns. safari -tyylisesti jokapaikan höyläksi.

Tulen kirjoittamaan juttua harrastamisesta kerran kuukaudessa Konejönnien kanaviin lukuisilla kuvilla höystettynä. Sisältönä tulee olemaan niin mönkijän varustelua, yön yli reissuja, upottamista mutaan ja ihan kaikkea mitä mönkijän omistajan ja aktiiviharrastajan päässä milloinkin liikkuu.

Perhepiiristämme löytyy myös toinen CFMOTO, veljelläni Mikalla on tallissaan vastaava, hiukan pienemmillä tehoilla oleva 650 kuutioinen C Force. Kyseinen laite tulee näkymään touhussa myös paljon ja onkin pidemmälle rakenneltuna varsin näyttävä ilmestys. Yhdessä harrastamme ja ajamme viikoittain niin lähialueilla, mutta myös kauempana reissaten.

Miksi mönkijä?

Kuten aiemmin mainitsin, on kyseessä jo kolmas menopelini. Mönkijöissä, kuten kaikessa luontoharrastamisessa on aina kiehtonut vapaus, ja oikein käytettynä mönkijä täyttää juuri sopivalla tavalla paikan tallistani heti siitä kajakin ja fatbiken vierestä. Parhaiten kuvailen mönkijää, kun puhun monipuolisuudesta. Sama laite kovimpiin paikkoihin mutaan ja kallioille ja sitten kuitenkin myös normaaliin työmatka ajoon.

Minulla on todella vahva luontosuhde ja kaikenlainen luontoon sijoittuva harrastustoiminta, oli se sitten sitä melomista, maastopyöräilyä tai haikkailua Norjan vuorilla, on elämäni suola.

Mönkijä palvelee harrastuskäytössä vuoden ympäri ja varsinkin keväällä, kun jäät ja hankinen kannattelee painavaakin laitetta, saadaan harrastuksesta irti aivan uusia ulottuvuuksia. Mikäs sen parempaa, kuin keväisenä päivänä auringon lämmittäessä ajella jäitä pitkin saareen makkaranpaistoon.

Ensimmäinen ajo

Kone löytyi suoraan Konejönnien hallista ja löysi tiensä pihaani ja tottahan se oli jo seuraavana päivänä lähdettävä kokeilemaan mihin kaikkeen se taipuu. Suunta hiekkateitä kohti Jaamankangasta ja velipoika omalla mönkijällään mukaan. Testattiin ajamista asfaltilla, hiekkateillä, metsäpoluilla ja mudassa ja ensimmäisenä yllätti ohjaustehostimen hyöty ajamiseen. Aiemmissa mönkijöissäni, kuten ei veljenkään mallissa ohjaustehostinta ole ja kestikin hieman aikaa tottua nopeaan ohjaukseen. Tosin jo 10km ajon jälkeen ymmärsin kaikki kehut ohjaustehostimen takana. Käytiin myös upottamassa pienempi C Force tuttuun mutalätäkköön ja kun tiedossa oli, ettei sieltä monikaan laite nouse, en edes lähtenyt vakiorenkailla yrittämään. Vakiorenkaat ovat muuten osoittautuneet erittäin monipuolisiksi kumeiksi moneen paikkaan. Asfaltilla ohjaus ei vetele urissa ja hiekkateillä ja kivikossa kyseiset renkaat ovat kuin kotonaan antaen pitoa ja suorituskykyä koko laitteelle.

Kokonaisuutena ensimmäinen ajo oli erittäin positiivinen kokemus eikä ainakaan teho tule loppumaan kesken missään paikassa.

Muutokset ja hankinnat

Klassinen esimerkki harrastuksen laajuudesta on mönkijöiden lukuisat mukautumismahdollisuudet. Siinä missä voit rakentaa itsellesi erinomaisen pihatyölaitteen, kauppakassin tai kovimpiin olosuhteisiin tehdyn uskollisen reissujuhdan, tulee minun mönkijäni palvelemaan näissä kaikissa tehtävissä. Ainakin tällä hetkellä. Kustomointeja tulee varusteluun, renkaisiin, kuljetusmahdollisuuksiin ja alustaan.

Ensimmäiset hankinnat lähtivätkin jo tulemaan, sisältäen CFMOTO:n omia 5l bensakanistereita kiinnikkeineen keulalle, kuormausverkkoja ja pientä vaahtosammutinta. Ei ole ollenkaan tavatonta joutua käyttämään vaahtosammutinta, ainakaan meidän harrastusporukassamme. Varsinkin suolla ajaessa erinäinen määrä kasvillisuutta päätyy monesti putken päälle, jossa oikeassa lämmössä kuivaessaan syttyy helposti palamaan. Hyvä vaihtoehto vaahtosammuttimelle on myös sellainen ns. pumppupullo, jolla sammuu pienet tulipalot yhtä hyvin kuin vaahtosammuttimellakin ja kokonsa puolesta kulkee yhtä helposti kyydissäkin.

Seuraavaksi hankintalistalle meni levityspalat renkaille, jotka laitoin myös tilaukseen. Spacerit auttavat menoa varsinkin sivuttaiskaltevalla pinnalla ajaessa eikä esimerkiksi asfalttiteiden uriin tartu ohjaus niin herkästi. Talvea ajatellen isommalla kuviolla olevat kumit, pohjapanssari, etu- ja takapuskurit ja takavinssi. Etuvinssi onkin vakiona mukana mutta kun mennään oikeasti suolla, on takavinssi ja ankkurit erittäin perusteltuja hankintoja. Lisäksi ainakin keulalle tulee bensakanistereiden keskelle kova, vedenkestävä laukku työkalujen, puhelimen ja jokapäiväisten asioiden kuljettamiselle. Mahdollinen etupuskurin modifiointi lienee myös ajankohtaista jollain aikavälillä, jolloin etupuskuri saadaan suojaamaan myös ohjaustankoa ja etutarakalla olevia laatikoita mahdollisessa kippauksessa.

Ohjaustanko tulee kokemaan muutoksia korotuspalojen ansiosta, 196cm pitkänä kuskina oikean ajoasennon löytäminen on aina ollut mielenkiintoinen projekti, oli kyseessä sitten auton tai mönkijän hankkiminen.

Lisäksi valotehon lisääminen tulee olemaan suuri projekti, sisältäen ainakin neljä led-työvaloa sekä led-tangon keulille, harrastaminen syksyllä ja talvella muuttuu huomattavasti mielekkäämmäksi tehokkaiden valojen ansiosta.

Toinen ajo

Käytiin ajamassa toinen, hiukan pitempi lenkki veljen kanssa, tarkoituksena vähän upottaa mönkijöitä ja selvittää tarvetta snorkkelisarjalle ja variaattorin nostamiselle keulan päälle. Löydettiinkin hyvin suopätkää ja ihan perinteistä uimarantaa ja kokeiltiin, miten syvällä liikkuminen onnistuu. Kuten kuvista voi hyvin huomata, tehdas setuppi ilman muutoksia antaa valmiudet mennä etuvalojen tasalla ja hetkellisesti myös syvemmällä, ilman että tarvitsisi tehdä minkäänlaisia muutoksia. Nyt seuraakin sitten harkinta siitä, lähdetäänkö rakentelemaan edellä mainittuja muutoksia (Todennäköisesti vain ajan kysymys koska puolet harrastamisesta on aina rakentamista ja välineurheilua).

Snorkkelisarja ja variaattorin nosto keulalle muuttaa myös mönkijän ulkonäköä huomattavasti, antaen erittäin hyökkäävän ulkomuodon.

Alkuperäinen muovinen pohjansuoja saatiin ajettua palasiksi muutamaan kannonnokkaan ja sehän tarkoittaa pohjapanssari ostoksille siirtymistä. Pohjapanssari on melko lailla pakollinen lisävaruste, kun liikutaan teiden ulkopuolella. Panssari suojaa myös tukivarsia mahdollisilta kiviltä ja säästää todennäköisesti hintansa ajan kuluessa.

Visuaalisuus on itselle, kuten monelle muullekin harrastajalle isossa roolissa, ja CFMOTO tuleekin kokemaan isompia ja pienempiä muutoksia ulkonäön suhteen. Se onko kyseessä teippaamista vai maalausta vai mitä, jääköön vielä arvoitukseksi.

Ajamista on nyt takana 10.5h ensimmäisen kahden viikon aikana ja hymy on ollut herkässä. Kaikkialle minne mönkijä on ajettu, on se myös ajettu pois (toki vinssin kanssa J ).

Kuvat puhukoon puolestaan, kamera kulkee mukana jokaisella reissulla ja pyritään ikuistamaan kaikki ikuistamisen arvoiset kuvat harrastajien iloksi.

Seuraavassa blogissa avaan enemmän ensimmäisiä varustehankintoja ja pieniä muutoksia joita CFMOTO on kokenut alkutaipaleella ja lähdetään myös ensimmäiselle yön yli reissulle mönkijän ja teltan kanssa.

Mukava kun luit tämän ensimmäisen blogini CFMOTO:n alkutaipaleesta. Lisää monipuolista sisältöä tulee taas pian ja kuvia ja muuta sisältöä löytyy niin Konejönnien Facebookista ja Instagramista (@konejönnit), kuten myös henkilökohtaiselta tililtäni Instagramista nimimerkillä @marko.leminen

Ei muuta kuin kovaa ajoa!

- Marko

Erä esittelykäytössä olleita venepaketteja!

Erä esittelykäytössä olleita Suomi -veneitä Tohatsu -venemoottoreilla. Venepaketeilla ajettu vain 11-15 tuntia. Moottorien 5 vuoden takuu alkaa luovutuksesta uudelle omistajalle.

Nyt nopsaan kaupoille!

AURINKOISTA JUHANNUSTA!

Palvelemme juhannusviikolla seuraavasti:

MA-TO: 8-17
PE - LA: Suljettu


Nautitaan keskikesän juhlasta!

Koeajotapahtuma Lieksassa 10.6. KLO 16-19!

Järjestämme keskiviikkona 10.6.2020 klo 16-19 Lieksan vierasvenesatamassa koeajotapahtuman. Koeajettavana on norjalaisen Pioner-veneiden valmistajan Pioner Multi -keulaporttivene + Suzuki BFT 80 -venemoottori. Pioner Multi on suunniteltu useisiin käyttötarkoituksiin esim. valmiusveneeksi, kalastusveneeksi, sukeltajien veneeksi ja kesämökkiveneeksi. Veneessä on mm. suuri kantavauus ja 92 cm leveä keulaportti. Tarkemmat tiedot https://pionerboat.fi/pioner-multi/

Tapahtumassa on koeajettavana myös työ- ja vapaa-ajankäyttöön suunnitellut CFMOTO -traktorimönkijät. CFMOTO on maailman nopeimmin kasvava ATV-merkki ja sen valikoimasta löytyy laaja valikoima 400 – 1 000-kuutioisia ATV-, UTV- ja SSV-malleja. Tarkemmat tiedot https://www.atvfinland.fi/cfmoto/

Tervetuloa tutustumaan ja koeajamaan!

Kausisäilytyspalvelumme laajenee

Vastaamme kysyntään ja tarjoamme jatkossa kausisäilytystilaa 600 m2 lämpimässä hallissa noin 8 km päässä Joensuun ydinkeskustasta.

Tila soveltuu mm. pienille ja keskikokoisille veneille, moottoripyörille, mönkijiöille moottorikelkoille, muille pienkoneille ja autoille.

Tarjoamme säilytyspalvelun oheen myös kuljetus-, huolto- ja pesupalvelut.

Kysy lisää ja pyydä tarjous jonnit@konejonnit.fi.

Tervetuloa palveltavaksi!

Toimitilaa tarjolla

Viimeiset vielä vapaana olevat toimitilat osoitteessa Lylykoskentie 1:

-Hallitila noin 150 m2, nosto- ja käyntiovella. Vuokrattavissa 1.9.2020 alkaen sopimuksen mukaan.

-Halli- ja / tai toimistotilaksi soveltuva noin 215 m2 tila nosto- ja käyntiovella. Vuokrattavissa 1.9.2020 alkaen sopimuksen mukaan.

Kysy lisää ja sovi esittely Pasi Mikkonen p. 0400 782 415 tai pasi.mikkonen@konejonnit.fi.

Remonttimyynti

Uudistamme kevään ja alkukesän aikana myymäläämme. Nyt runsaasti tuotteita alennettuun hintaan 30.4.2020 saakka.

Nopein vie parhaat päältä!

Saman katon alle

Saman katon alle
Vapaa-ajankonekauppaa harjoittavat Konejönnit ja Koneveijarit asettuvat huhtikuun aikana saman katon alle Konejönnien toimitiloihin osoitteeseen Lylykoskentie 1, Joensuu. Kiinteistöllä toimii myös raskaampaa konekauppaa harjoittava Tehokone.

Yhteistyö on voimaa
Yhdistämällä resurssit Konejönnit ja Koneveijarit laajentavat tuote- ja palveluvalikoimaansa asiakkaiden tarpeisiin. Panostamme sähköavusteisiin tuotteisiin ja huomioimme erityisesti ikääntyvän väestön tarpeet, kertoo Arto Taulio.

Tilaa uusille mahdollisuuksille
Lylykoskentie 1 -kiinteistöllä on liike-, toimisto-, hallitiloja kaikkiaan 2 500 m2, joista muokataan sopivia tiloja vuokrattavaksi eteenpäin. Erityisesti haemme vuokralaisia, joiden kanssa voimme yhdessä tarjota asiakkaille laajemman tuote- / palveluvalikoiman samasta osoitteesta, kertoo Pasi Mikkonen.

Uudistumme
Kevään aikana päivitämme myymälätilojen, sähköisen- ja printtimedian ilmeen vastaamaan laajenevaa liiketoimintaamme.

Tervetuloa asiakkaaksemme!

Ostetaan mönkijöitä

Ostamme jatkuvasti hyväkuntoisia moottoripyöriä sekä maasto-, tieliikenne- ja traktorimallin mönkijöitä (4x4).

Noudamme tarvittaessa ostamamme. Myös loppuvelan lunastus.

Ota yhteyttä jonnit@konejonnit.fi.

Varaa huolto